Jak udržitelně nakupovat kosmetiku ve 3 krocích

Tuny a tuny jednorázového plastu, koupelnové poličky přetékající nedotčenými krémy či „přelomové“ skin-care látky podávané potkanům. Prohřešky beauty světa se kupí podobně jako kosmetický odpad, ale – díky sílícímu významu udržitelnosti, ekologie a cruelty-free přístupu – se nad nimi konečně začínáme pozastavovat.  Co dělají špatně značky a co uživatelstvo samotné? A co změnit na straně jednotlivce, abychom nastartovali změnu celospolečenskou? Čtěte a zjistěte, jak se vaše kosmetické nákupy mohou stát zodpovědnějšími. Přehledně, srozumitelně a krok za krokem. 👣

Beauty průmysl za sebou po vzoru Jeníčka a Mařenky zanechává stopu nezpracova(tel)ného odpadu. A přestává to být pohádka. Zdroj Thred
Beauty průmysl za sebou po vzoru Jeníčka a Mařenky zanechává stopu nezpracova(tel)ného odpadu. A přestává to být pohádka. Zdroj: Thred

 

🙃 FUCK*TICKÉ OKÉNKO: Věděli jste, že beauty průmysl dá ročně za vznik až 120 miliardám obalových jednotek? Ať už plastové, papírové či skleněné, dle statistik environmentální organizace Traceability and Verification System (TRVST) z nich 95 % vyhodíme. To je ohromné kvantum materiálu, který planeta Země jednoduše nedokáže přirozeně „strávit“. Zpravidla proto putuje na skládky, nebo hůř – zůstává volně pohozený v přírodě, na mořské hladině utváří ostrovní smetiště a kolikrát také končí ve zvířecích žaludcích. Jen 14 % plastového odpadu je vytřízeno, a pouhých 9 % reálně zrecyklováno.

Když se v diagnóze vydáme ještě o pár mílí dále, (ne)rozloží se před námi řada alarmujících environmentálních problémů, od globálního plastového znečištění, přes vymírání živočišných druhů až po utvrzování klimatické změny skrze karbonové emise. Čím více produktů necháme neekologicky vyrobit, zabalit a cestovat z jednoho světadílu na druhý, tím markantnější uhlíkovou stopou je obtěžkáme.

Plastový odpad mohou omylem zkonzumovat např. mořští ptáci, kteří následně umírají. Zdroj Chris Jordan
Plastový odpad mohou omylem zkonzumovat např. mořští ptáci, kteří následně umírají. Zdroj: Chris Jordan

Jak se coby jednotlivec zasadit o „zelenější“ zítřky?

Chápeme, že tváří v tvář tak velkým pojmům je snadné cítit se maličká*ý. Naše planeta však potřebuje úsilí každého, nejen zákonodárců a vlád – od toho je taky NAŠE. 🫶🏽 I drobné (po)krůčky se počítají!

Pokud kosmetikou žijete, nemusíte se okamžitě omezit na zero-waste čili bezodpadový přístup, kdy si make-up mícháte vlastnoručně jen za pomocí tloučku a hmoždíře, skin-care ingredience pěstujete na balkoně své městské garsonky a koš ani nepotřebujete vlastnit. Možná jednoho dne, ale prozatím si pojďme shrnout, jak mezi péčí o Zemi a o sebe hledat kompromisy. Jinými slovy: Jak žít less-waste.

Jak kosmetiku ekologicky nakupovat?

Ujistěte se, že své kosmetické produkty, od rtěnky až po noční krém, spotřebováváte do posledního ždibíčku. Zdroj PureWow
Ujistěte se, že své kosmetické produkty, od rtěnky až po noční krém, spotřebováváte do posledního ždibíčku. Zdroj: PureWow

1.     Až, když potřebujete🙋🏼‍♂️

Přehršel přípravků neprospěje pleti ani životnímu prostředí, jedno i druhé totiž dokáže snadno zahltit. Krom toho, čím více kosmetických novinek nakoupíte, tím menší je reálná šance, že nějakou skutečně naplno zužitkujete. Přesně tak vzniká – a proto se stále točí – neudržitelný cyklus beauty nadprodukce. SPOILER ALERT: Na té už nic krásného není… 🎭

Ujistěte se, že svůj repertoár skutečně spotřebováváte „až do dna“. Teprve pak přistupte k dalším nákupům. Nač se loučit s oblíbenou rtěnkou, jestliže si s ní bezpečně vystačíte alespoň na dalších čtvero pátečních večerů? Anebo vyhazovat vyhovující hydratační krém, když lze odšroubovat pumpičku a zbytek ještě vyškrábnout? Jak známo, self-care sortiment občas klame tělem a co se zdá zpola prázdné, může být zpola plné. Neplýtvejte, nejednejte ukvapeně, ale především – nepřipravujte se předčasně o možnost užívat (si) něčeho, co funguje, o moment déle.  

Pokud vám čerstvě pořízený produkt nesedne, věnujte ho kamarádce*kamarádovi, mamince*tatínkovi či náhodnému (pohlednému) kolemjdoucímu, který se na vás usměje. 😌 Zkrátka někomu, kdo mu bude schopný zaručit plnohodnotnou „kariéru“.

2.     Ekologicky (ne)zabalenou 📦

Za nejudržitelnější obalový materiál - hned po obalu žádném - považujeme sklo, které lze recyklovat donekonečna. Zdroj Noble Isle
Za nejudržitelnější obalový materiál - hned po obalu žádném - považujeme sklo, které lze recyklovat donekonečna. Zdroj: Noble Isle

Hned z kraje si ujasněme: Nejvíce eco-friendly obalem je obal žádný. Co nevznikne, nemá uhlíkovou stopu, nemusíme třídit a nezatíží ekosystém. Nicméně, posláním dekorativních lahviček, nádob a krabiček není pouze hezky vypadat, ale především zaručit svému obsahu ochranu a co nejdelší trvanlivost. Obojího lze docílit i bez náročně recyklovatelných, zcela nerecyklovatelných či jinak nešetrných komponent. Jaké to jsou?

⚠️ Zamračme se např. na:

  • kompozitní (kombinované) materiály 📚 – popsané písmenkem C (např. C / PAP / ALU 84 reprezentuje sloučeninu papíru, lepenky, plastu a hliníku), popřípadě postrádající jakékoli recyklační značení. Patří do směsného odpadu, odkud zamíří na skládku a do spalovny;
  • papír se speciální povrchovou úpravou 🛍️ – typicky voskované vánoční balivo, ale běžně v něm obdržíte také make-up, flakónek parfému či tubu krému. Většinu podobných „lesklých papírů“ (včetně křídového a fotografického) klasifikujeme taktéž jako kompozitní a třídíme do směsného odpadu. Recyklace není možná;
  • materiály ošetřené bisfenolem (primárně BPA) nebo ftaláty 📃 – sloučeniny tradičně využívané při polymeraci plastů a spolu s nimi dále zpracovávané na obaly. Jak potvrzuje výzkum, molekuly BPA se mohou do obsažených produktů uvolňovat, načež končí v tělech uživatelů*uživatelek a negativně ovlivňují jejich plodnost, imunitní systém i celkový zdravotní stav.

Voskovaný papír spolehlivě poznáte dle lesklého povrchu. Zdroj Lighting Packaging Supplies 
Voskovaný papír spolehlivě poznáte dle lesklého povrchu. Zdroj: Lighting Packaging Supplies

Chemikálie navíc brání recyklaci. Např. účtenkový termopapír, napuštěný bisfenolem, znečišťuje vodu v papírnách, a znehodnocuje tím ostatní papírovou produkci. Proto ho nemůžeme vyhodit – respektive vytřídit – do modrého kontejneru.

Už jen výroba výše jmenovaných bývá pro životní prostředí velmi nákladná. Když jim posléze nedokážeme zajistit ani příležitost na druhý, třetí (potažmo třináctý) dech, automaticky začínáme žít „na dluh“ přírodě. 🥀

♻️ Mezi ekologicky odpovědnější alternativy patří:

  • sklo 🫙 – opatřené známým symbolem tří sbíhajících se šipek a značky GL uprostřed (GL / 70 pro sklo čiré, GL / 71 pro barevné a GL / 72 pro hnědé), skleněné obaly řadíme k nejudržitelnějším vůbec, jelikož je lze recyklovat donekonečna. Jednou nám mohou sloužit coby lahvička pleťového séra, napodruhé skladovat sušená rajčata a napotřetí se přetavit do ozdobné vázičky.

    A kam s nimi, jakmile svůj stávající účel splní? Je to kouzelně intuitivní. Čiré sklo do kontejneru bílého a jakékoli barevné do zeleného. Malým bonusem může být, že na rozdíl od plastu či papíru skleněný odpad nemusíte před vyhazovem vymývat, jelikož jejich recyklace probíhá za tak vysokých teplot, že mastnota ani jiné nečistoty jednoduše nedostanou šanci. A tak, jste-li pohodlnější nátury a zároveň hledáte cesty, jak zůstat eco-aware, sklo představuje nejpřívětivější variantu.

Ve skleněných lahvičkách obdržíte třeba většinu z nabídky Clinique, kterou na Beauty Manifestu samozřejmě nechybí. Zdroj Clinique
Ve skleněných lahvičkách obdržíte třeba většinu z nabídky Clinique, kterou na Beauty Manifestu samozřejmě nechybí. Zdroj: Clinique

  • recyklova(tel)ný papír 🧻 – označený recyklační zkratkou PAP a číslem od 21–39 podle toho, o jaký druh papírenského výrobku se jedná (např. PAP 23 se rovná kartonu). Řada beauty značek cílících na ekologickou uvědomělost začíná svou nabídku balit do papíru, jaký už recyklací prošel. Než aby si nechaly vyrobit zbrusu nový, zužitkovávají již existující materiál, a to nejen na krabičky, ale třeba také lepenkové výplně.

    Papír lze v průměru recyklovat až sedmkrát. Samozřejmě pouze za předpokladu, že ho správně vytřídíme do modrého kontejneru, čistý a neumaštěný. Nutno však zmínit, že celý proces má svou cenu – papírová recyklace se neobejde bez relativně vysokého objemu spotřebovaného paliva a energie.

Přehledná pomůcka od Sabousebou.cz, která vám pomůže přiřadit recyklační značku správnému kontejneru. Zdroj Sabosebou.cz
Přehledná pomůcka od Sabousebou.cz, která vám pomůže přiřadit recyklační značku správnému kontejneru. Zdroj Sabosebou.cz

⚖️ Papír vs Plast: Kdo s koho

Možná přemýšlíte, jak do celé rovnice (ne)zapadá všemi démonizovaný plast. Je udržitelnější než např. papír? Odpověď není tak černobílá, jak by se na první dobrou mohlo zdát. A jak se vás nejrůznější marketingové kampaně za svržení igelitek snaží přesvědčit… 👀

Udržitelnost v pravém slova smyslu ani příliš nelpí na druhu materiálu, ale na tom, jestli skončí v popelnici už po prvním použití. Jednorázový odpad zkrátka neobstojí. Bohužel, svět kosmetiky staví na zažitém cyklu „koupím si nový přípravek – dopotřebuji ho – vyhodím“. Pro krabičku od čistícího gelu v porovnání s tou od zmrzliny přirozeně nenajdeme tolik dalších účelů.

Článek recyklování-2
Až vás zase bude někdo přesvědčovat, že debata plast vs papír má jednoznačný závěr, nevěřte. Existují proměnné. Zdroj: PlasticPortal.cz

Z dlouhodobého hlediska vychází o něco zeleněji papír, jehož výroba si sice žádá výrazně více vody, dřeva a energie, stále se ovšem jedná o obnovitelný, eventuálně rozložitelný zdroj. Což o takové PET láhvi říci nelze. Přímočařeji podáno: Vyhodit jedenkrát použitý papírový obal potenciálně nadělá méně škody než udělat totéž s plastovým. 🗑️

Nicméně, jen stěží si asi dokážeme představit skladovat tekutiny – a tedy drtivou většinu beauty sortimentu – v nevoskovaném papíře. Na poli odolnosti totiž zase vítězí plast, který neprosakuje, neztrácí formu a neumístíte-li svou skin-care do mikrovlnky, ani nekontaminuje svěřený obsah. Slovy Simony Stašové: „Ty lžičky přece nejsou do horkýho kafe.“

Plastům se tudíž kompletně nevyhnete, ale ani to není cílem. Jak jsme zjistili, žádný materiál není svatý, jakmile to s ním přeženeme. Proto stačí mít se na pozoru před ZBYTEČNOSTMI, ať už plastovými, papírovými, nebo jinými. V praxi se řiďte heslem: V jednoduchosti je krása (a udržitelnost). Jedna paletka stínů se hravě obejde bez trojobalu. 🎀

Objevte svého vnitřního minimalistu, netolerujte přebytečné balivo. Zdroj Beauty of Joseon
Objevte svého vnitřního minimalistu, netolerujte přebytečné balivo. Zdroj: Beauty of Joseon

MANIFESTO NOTE: Na Beauty Manifestu nemáme coby distributoři takový vliv na individuální obalovou filozofii prodávaných značek. Za náš konec se však vždy snažíme tahat zodpovědně. Spolupracujeme s firmami, které osud planety Země neberou na lehkou váhu, např. The Body Shop, Wild, Beauty of Joseon či Clinique.

3.     Doplnitelnou 🧴

Upřednostněte znovu-doplnitelné přípravky. Od hydratačního krému, přes parfém až po rtěnku, náhradní náplně – tzv. „refills“ – už dnes seženete do lecčeho. Důkazem (a inspirací) se stali výrobci jako Kiehl’s, Fenty Skin a Fenty Beauty, Drunk Elephant nebo Mugler.

Ale pozor! I ony bývají častokrát zapouzdřené v jednorázovém plastu. Odpadu ve výsledném součtu sice vytvářejí méně, než kdybychom měli pokaždé vyhazovat celé tělo produktu, ale přesto buďte uvážliví. Nakupujte u takových značek, které pracují s dále recyklovatelnými materiály. ♾️

Wild je po právu jednou z našich best-selling značek. Uvědomělá, kvalitní a skrz naskrz šetrná
Wild je po právu jednou z našich best-selling značek. Uvědomělá, kvalitní a skrz naskrz šetrná

Např. Wild nabízí přírodní deodoranty v nejen stylových, ale hlavně eco-aware schránkách z hliníku a recyklovaného plastu – ty vám vydrží třeba celý život. Vyměnitelnou náplň obdržíte zabalenou v kompletně kompostovatelném, bio-rozložitelném papíru z bambusové drti.

MANIFESTO NOTE: Neexistuje nic udržitelnějšího než zamilovat si jeden nadčasový produkt, využít ho do poslední kapičky a pak si jen „skočit“ pro náplň č. 150. 💟

Wild je po právu jednou z našich best-selling značek. Uvědomělá, kvalitní a skrz naskrz šetrná 1
Wild je po právu jednou z našich best-selling značek. Uvědomělá, kvalitní a skrz naskrz šetrná

Bonusové tipy

  • Pohlídejte si dávkování. 📏 Vybrané „členy“ naší self-care sbírky – např. šampóny, kondicionéry či cleansery – míváme tendenci nadužívat. Ujistěte se, že vždy aplikujete jen tolik, kolik je třeba. V případě čistících gelů tradičně stačí jedna poctivá pumpička, stejně tak jako vlasy lze odmastit v několika fázích, kdyby první umytí nestačilo. Přidat se dá kdykoli.

    Zůstanete-li ve spotřebě přiměření, vyvarujete se plýtvání. Produkty budete dokupovat pomaleji, což se pozitivně propíše jak do bankovního účtu, tak životního prostředí.

Nešetřete na sobě, ale ani nepřehánějte. Jsou to právě extrémy, které brání zdravému balancu. Zdroj CeraVe
Nešetřete na sobě, ale ani nepřehánějte. Jsou to právě extrémy, které brání zdravému balancu. Zdroj: CeraVe

  • Orientujte se na cruelty-free značky. 🐇 V překladu: takové, které svůj sortiment netestují na zvířatech, a nevystavují je tak neopodstatněnému stresu ani přidruženým rizikům.

    Vzhledem k rozsáhlým možnostem soudobé laboratorní praxe – v čele s výzkumem na izolovaných lidských buňkách – se podobné procedury ukázaly jednak nepotřebné, a navíc neúčinné. Imunitní systém zvířete totiž na řadu látek reaguje jinak než ten člověčí. Dosažené výsledky proto naše bezpečí stejně negarantují, a to stále předpokládáme, že pokusný králík vůbec přežil…

    Že pro novou řasenku by žádný tvor trpět neměl – a kvalitní kosmetiku lze na trh uvést i bez laboratorních myší –, dlouhodobě zastávají neziskové organizace People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) a Cruelty Free International. Obě prověřují testovací postupy (nejen) beauty značek po celém světě a mohou sloužit jako etický kompas všem, kterým na fauně záleží. Jejich certifikát obdržely též naše odvěké srdcovky SOSU Cosmetics a Dripping Gold.

Že je produkt cruelty-free, indikují tato značení. Hledejte králíčka. Zdroj Sustainably Kind

Že je produkt cruelty-free, indikují tato značení. Hledejte králíčka. Zdroj: Sustainably Kind

  • Věnujte pozornost dopravním balením. 📦 Jestli jste milovníkem*milovnicí online nákupů (jako my) a radši než do kamenného obchodu si pro novou beauty nezbytnost „skočíte“ na internet, zkontrolujte, jak vám přijde zabalená. Dejte přednost prodejcům, kteří pracují s recyklovanými a recyklovatelnými alternativami typu vlnitá lepenka, karton či kartonová vlna.

    Za varovné ukazatele berte jednorázové plasty, vícedruhové materiály (viz výše), ale také neúměrně velká poštovní balení. Pokud např. tubička očního séra o objemu 15 ml dorazí v krabici třikrát prostornější, o úsporném přístupu hovořit nelze. Nedělejte stejnou chybu dvakrát a příště pořiďte odjinud.

    MANIFESTO NOTE: Beauty Manifesto vám každou objednávku doručí od krabičky až po izolepu minimalisticky oděnou v recyklovatelném papíru. 🪵 Prosíme vás, abyste ji při prvním impulzu nevyhazovali, ale poslali dál – třeba, až budete odbavovat svou nadcházející Vinted zásilku. Vytvořme společně koloběh, jaký alespoň drobátko uleví konzumní mánii.

Na jaké balíčky se můžete těšit... Žádný plast, jen karton, papír a nespočet potenciálu pro další využití (1) (1)
Na jaké balíčky se můžete těšit... Žádný plast, jen karton, papír a nespočet potenciálu pro další využití.

Věřte, kosmetické nákupy nebudou o nic méně terapeutické, jakmile při nich zohledníte i ekologickou stránku věci. Naopak, radost z nového produktu doplní dobrý pocit, protože jste vedle sebe mysleli také na svět, v němž chcete žít. Krom toho, jak jsme si dnes ukázali, udržitelné kroky nemusí být komplikované ani stresující.

👉🏽 Stačí sám*sama sobě položit 2 jednoduché otázky:

  1. Potřebuji to?
  2. Spotřebuji to?

Teprve až zazní dvojnásobné ANO, nastane čas řešit, odkud objednávat a zdali produkt svou existencí – kterou bychom koupí podpořili – nepůsobí více škody než užitku.

Začněte zlehka, vnímejte balivo jako součást rozhodovacího procesu a vždy hledejte cesty, jak ho znovu využít. Pamatujte, i drobné změny, jako přesedlání na doplnitelné náplně, cruelty-free nabídku nebo lokální výrobce, mohou značným dílem přispět k ochraně naší planety. Jakto? Někdo si totiž zaručeně všimne, někoho inspirujete – odtud se sazeničky eco-friendly filozofie rozšíří o domácnost dál, zakoření a jednoho dne vyklíčí… 🌱

A pamatujte, udržitelnost se nerovná dokonalosti. Je to série vědomých voleb, a každá se počítá! Zahajte svou cestu teď a odhalte, co funguje nejlépe pro vás i životní prostředí.

Tým Manifesto kráčí s vámi. 💜

PS: Bavil vás dnešní článek a jste ready na další? Pokračujte k Pratelné tamponky: Jak se odličovat zeleněji. 😉

 

 

Zdroje:

British Beauty Council. (2020). The Courage to Change. Issuu.inc. Citováno dne 13. srpna 2024 z https://issuu.com/britishbeautycouncil/docs/bbc_20-_20the_20courage_20to_20change_screen_final

British Beauty Council. Packaging. British Beauty Council. Citováno dne 13. srpna 2024 z https://britishbeautycouncil.com/ppbg/packaging/

Samosebou.cz. (2018, 16. ledna). Recyklační symboly kompozitních materiálů z plastu. Samosebou.cz. Citováno dne 13. srpna 2024 z https://www.samosebou.cz/2018/01/16/recyklacni-symboly-kompozitnich-materialu-z-plastu/

Samosebou.cz. (2018, 27. prosince). Třídím jako diva: Kam vytřídit vánoční papírový odpad? Samosebou.cz. Citováno dne 13. srpna 2024 z https://www.samosebou.cz/2018/12/27/tridim-jako-diva-kam-vytridit-vanocni-papirovy-odpad/

Samosebou.cz. (2019, 25. června). Recyklační symboly papíru. Samosebou.cz. Citováno dne 13. srpna 2024 z https://www.samosebou.cz/2019/06/25/recyklacni-symboly-papiru/

Samosebou.cz. (2018, 9. června). Recyklační symboly skla. Samosebou.cz. Citováno dne 13. srpna 2024 z https://www.samosebou.cz/2018/06/09/recyklacni-symboly-skla/

Samosebou.cz. (2020, 2. listopadu). Třídit sklo má nekonečný smysl. Samosebou.cz Citováno dne 13. srpna 2024 z https://www.samosebou.cz/2020/11/02/tridit-sklo-ma-nekonecny-smysl/

Samosebou.cz. (2018, 4. prosince). Od třídění sběru papíru až po recyklaci. Samosebou.cz. Citováno dne 18. srpna 2024 z https://www.samosebou.cz/2018/12/04/od-trideni-sberu-papiru-az-po-recyklaci/

PETA. Companies that don’t test on animals. PETA. Citováno dne 18. srpna 2024 z https://crueltyfree.peta.org/companies-dont-test

 

Manifesto radí
K přečtení za 10 min